Anne Söderlund tog guld i VM / Anne Söderlund MM kultaa

8.12.2019

ÖT 7.12.2019

PATRIK SUNDQVIST

Söderlund korades till världsmästarinna med vänstern i klassen +75 kg. Hon tävlade också med höger arm, men i den klassen fick hon nöja sig med en fjärdeplats.

Det var dubbelt svenskt bakom Söderlund i +75 kg. Emma Maximova tog hem silvret medan bronsmedaljen gick till Kristina Jonsson.

När damerna bröt med höger arm dominerade svenskorna stort. Det var tre svenskor, Lovisa Wahlström, Sofie Davidsson och Anna Johansson, före Söderlund.

Armbrytarna från Finland hemförde sammanlagt fem guld, två silver och sju brons från VM i Polen.

Keskipohjanmaa 7.12.2019

Ähtäväläisseura Armsport Esseä edustava Anne Söderlund saavutti kädenväännön MM-kultaa Puolan Rumiassa. MM-kilpailut järjestettiin 4.–6. joulukuuta.

Söderlund voitti vasemman käden maailmanmestaruuden, ja oikealla kädellä hän sijoittui neljänneksi yli 75-kiloisten sarjasssa.

Anne Söderlund voitti kesällä SM-kultaa yli 65-kiloisten naisten sarjassa. Edellisenä vuonna tuli kultaa PM-kisoissa Norjassa kummallakin kädellä.

Hän on harrastanut kädenvääntöä ähtäväläisseurassa noin kaksi vuotta. Kädenvääntöseura Armsport Esse on perustettu vuonna 2016, ja seurassa on yli 30 jäsentä.

Mukana Puolan MM-kisoissa oli 17 suomalaista. Suomalaiset kädenvääntäjät saavuttivat viisi maailmanmestaruutta.

Tulokset:

Oikealla kädellä: Kultaa Lasse Luukinen (masters -80kg), Satu Eerola (grandmasters -60kg) ja Jukka-Pekka Lukkarila (grandmasters -90kg). Hopeaa Piritta Hannukari (masters -70kg) Pronssia Jarmo Stoor (grandmasters -80kg) Erika Ketola (-57kg) ja Piritta Hannukari (-75kg).

Vasemmalla kädellä: Kultaa Erika Ketola (-57kg) ja Anne Söderlund (+75kg). Hopeaa Satu Eerola (grandmasters -60kg). Pronssia Piritta Hannukari (masters -70kg ja naiset -75kg), Lasse Luukinen (masters -80kg), Jarmo Stoor (grandmasters -80kg) ja Matti Marjomaa (-105kg).