Kädenväännön haasteottelu

Kosolan talo, Kosolankatu 1, 62100 Lapua

Kesto: 3 t

Julkinen  · Kaikki Facebookin käyttäjät ja muut ihmiset

Kosolan talon Isoo sali muuttuu lauantaina 6.4.2024 klo 12-15 kädenväännön kisapaikaksi, kun maakunnan kädenvääntöseura Power Bull järjestää seudun kärkinimien välisen näytöskisan. Vastakkain ovat vuoden 2023 parhaan joukkueena joukkueena palkitun Power Bullin edustajat sekä kädenvääntöseura Armsport Essen (kuvassa) kisaajat Pedersörestä.

Tapahtuma on avoin ja maksuton, ja sillä kutsutaan lajin pariin uusia harrastajia. Harrastajat esittelevät aluksi lajin tekniikkaa, sääntöjä ja virallisen kädenvääntöpöydän, sitten käydään ottelut ennakkoon sovittujen parien välillä. Otteluiden jälkeen yleisö saa kokeilla voimiaan kisaajia vastaan ja ottaa tuntumaa näiden voimiin.

Vastakkain tulevat kolme otteluparia ovat seuraavat:

Arto Kahila (Power Bull) vastaan Fredrik Käldqvist (Armsport Esse) – oikea käsi.

Joni Sukuvaara (Power Bull) vastaan Andreas Forsman (Armsport Esse) – vasen käsi.

Jan Kahila (Power Bull) vastaan Otto Palmborg (Armsport Esse) – oikea käsi

Power Bull on Suomen kädenvääntöliiton seura Etelä-Pohjanmaalla. Se järjestää la 13.4.kädenväänön maakunnallisen mestaruuskilpailun ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Mestaruuskisaa lämmitellään näytösottelussa ja samalla tutustutetaan kiinnostuneita lajiin.
Kädenvääntö on ikiaikainen miesten laji kahdenvälisissä voimainmittelöissä, ja Kosolan talossa on lajin harjoittamisella erityinen historia jo 1880-luvulta. Tuolloin talossa kirjakauppaa pitänyt Jaakko Hissa haastoi ohi kulkevia isäntiä kauppaansa vääntämään kättä hänen kanssaan.

Jaakko Hissalle kädenvääntö sopi lajina, koska hänen alavartalonsa oli vammautunut 12-vuotiaana hänen jäätyään hiekkakuorman alle. Hänen lonkkansa murtui turmassa ja hänen vasen jalkansa jäi siksi 6-7 senttiä toista lyhyemmäksi. Hän oli myös menettänyt toisen silmänsä lapsena jousipyssyleikeissä, joten hänestä ei ollut maatöitten tekijäksi. Hänestä tuli sen sijaan menestynyt liikemies, joka saattoi vammoistaan huolimatta esitellä fyysisisiä voimiaan kädenväännössä.